الأمهات والأطفال حديثي الولادة قسم تمريض الصحة

تم النشر بتاريخ: 26/09/2015

 

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Maternal & Newborn Health Nursing Department
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Nurs.102
اسم المقرر:
Maternal Newborn Health
الفرقة / المستوي:
3rd   year - 1st semester.
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري    60 hours عملي 240 hours
 
2- هدف المقرر:
 
 
After completion of this course, the students will be able to:
Use the knowledge base of obstetric nursing in providing care
to women throughout the maternity cycle.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning outcomes of course (ILOs)
 By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
A.1- Identify pre-conceptual care.
A.2- Explain antenatal and postnatal care to women during
        normal and high-risk pregnancy.
A.3- Describe care to women during normal and abnormal labor
        and child.
A.4- Discuss immediate care to the newborn.
A.5- Describe family planning care and gynecologic care of the
        women
ب- المهارات الذهنية:
B.1- Synthesis assessment data to formulate nursing
        diagnosis.
B2- Formulate specific nursing care plan.
B.3- Apply principles of human needs.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1- Perform a client (woman and newborn) assessment.
C2- Practice a pelvic examination during labor.
C3- Monitor labor using the partograph.
C4-Demonstrate antenatal, postnatal and gynecological care
      as well as newborn care.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
D.1- Apply effective communication techniques with patients (counseling and giving care) and with co-workers.
D.2- search for relevant topics
D.3- Work effectively in team.
D.4- Use problem solving technique in patient care.
4- محتوي المقرر:
 
·        Pre-conceptual care
·        Care of woman during pregnancy
·        Care of woman during labor
·        Care of the neonate
·        Care of women during puerperium
·        Family planning
·        Gynecologic care of the women
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
                  §          Interactive presentations (lectures with discussion)
                  §          Brainstorming
                  §          Discussions
                  §          Case studies
                  §          Clinical simulations
                  §          Demonstrations
                  §          Role-plays
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 Not applicable
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
·        Final written exam
·        Final oral exam
·        Direct observation and check list to assess professional skills.
ب- التوقيت
 
 
·        Assessment 1 : written exam                         4th week
·        Assessment 2: mid term exam                       7thweek
·        Assessment 3 :oral and practical exam          15thweek
·        Assessment 4 final exam                            16th week
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid-Term Examination                              10 %
 Final-Term Examination                           60 %
Oral Examination                                      15 %
Practical Examination                               15 %
----------------------------------------------------------
       Total                                                   100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
    Notes prepared in the form of a book authorized by the department.
ب- كتب ملزمة
 
 
Sherblom P. (2001): Women' health during childbearing years, 2nd ed,A Harcourt health sciences company, St. Louis.
Johan T, (1999): High risk pregnancy,4th ed, Black Well Science inc.library of congress cataloging in publication data .inc.
ج- كتب مقترحة
 
Varney H, Jan M, Carolyn L.(2004): Verney's midwifery , 4th ed, library of congress cataloging in publication data .inc.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
- American Journal of Obstetric and Gynecology
- Nursing research
-www.Jubup.com.
 


 
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق                 الفرقة الثالثة – الفصل الدراسى الأول                        نموذج رقم (11أ)                                      
مسمي المقرر
Maternal Newborn Health
كود المقرر
:Nurs.102
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                      (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
·        Pre-conceptual care
1,2
A1
B.1,B.2, B.3
      C1
D.1,D.2,D.3, D.4
·        Care of woman during pregnancy
3,4
A2
B.1,B.2, B.3
C4
D.1,D.2,D.3, D.4
·        Care of woman during labor
5,6,7
A3
B.1,B.2, B.3
C1,C2,C3,C4
D.1,D.2,D.3, D.4
·        Care of the neonate
8,9
A4
B.1,B.2, B.3
C1
D.1,D.2,D.3, D.4
·        Care of women during puerperium
10,11
A2
B.1,B.2, B.3
C4
D.1,D.2,D.3, D.4
·        Family planning
12,13
A5
 
 
D.1,D.2,D.4
·        Gynecologic care of the women
14,15
A5
B.1,B.2, B.3
C4
D.1,D.2,D.4


 
نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Obstetric and gynecology department – Faculty of medicine
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
Med.214
اسم المقرر:
Obstetric and gynecology
الفرقة / المستوي:
 3rd year -1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري: 30hours     عملي ----
 
2- هدف المقرر:
 
 
After completion of this course the student will be able to:
 Acquire the theoretical base of normal embryology, normal and abnormal pregnancy and labor and common gynecological symptoms and diseases.
3- المستهدف من تدريس المقرر      Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
A1- Recognize the general embryological basis from
       fertilization to implementation.
A2- Describe the physiological changes with pregnancy
       and antenatal care
A3- Identify causes and diagnoses of common medical
       and obstetric disorders with pregnancy
A4- Explain normal anatomy of female genital
        organs
and Physiology of menstruation
A5- Discuss common gynecological symptoms and
        diseases.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
 
B1-Differentiate between causes of bleeding in early and
      late pregnancy.
B2-Select of suitable methods for contraception.
B3-Distinguish between different gynecological 
        diseases.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
د- المهارات العامة:
 
4- محتوي المقرر
(A)- Obstetrics
·        Fertilization, implantation, early development of the ovum
·        High risk pregnancy
·        Hypertensive state of pregnancy
·        Bleeding in late pregnancy
·        Anatomy of female pelvis
·        Anatomy of fetal skull
·        Process of normal labor
·        Malpresentation & malposition
·        Abnormal uterine action
·        Prolonged labor
·        Obstructed labor
·        Complications of third stage of labor
(B)- Gynecology
Anatomy of female genital organs
Physiology of menstruation
Amenorrhea
Dysmenorrhea
Abnormal &excessive uterine bleeding
Infertility
Contraception
Infection of the female genital tract
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
Lecture
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
Final written exam
Final oral exam 
ب- التوقيت
 
 Final written exam   at 16th Week
 Final oral exam       at 16th   week
ج- توزيع الدرجات
Final-term Exam          60 %         
Final oral Exam           40 %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Obstetric and gynecology. Zytoon.M.M.2005
ب- كتب ملزمة
 
Johan T, (1999): High risk pregnancy,4th ed, Black Well Science inc.library of congress cataloging in publication data .inc.
ج- كتب مقترحة
 
Varney H, Jan M, Carolyn L.(2004): Verney's midwifery , 4th ed,library of congress cataloging in publication data .inc.
Sherblom P.(2001) :Women' health during childbearing years,2nd ed,A Harcourt health sciences company, St. Louis.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
- American Journal of Obstetric and Gynecology
- Nursing research
- Midwifery Journal
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 
 
 
 
 


 
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق             الفرقة الثالثة- الفصل الدراسى الأول             نموذج رقم (11أ)                                     
مسمي المقرر
Obstetric & gynecology
كود المقرر
Med.214
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                      (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
(A)- Obstetrics
 
 
 
 
 
·        Fertilization, implantation, early development of the ovum
 
6
 
 
A.1
 
 
 
·        High risk pregnancy
7
A.3
 
 
 
·        Hypertensive state of pregnancy
7
A.3
 
 
 
·        Bleeding in late pregnancy
7
A.3
B1
 
 
·        Anatomy of female pelvis
1
A.2
 
 
 
·        Anatomy of fetal skull
1
A.2
 
 
 
·        Process of normal labor
2
A.2
 
 
 
·        Malpresentation & malposition
3
A.3
 
 
 
·        Abnormal uterine action
4
A.3
 
 
 
·        Prolonged labor
4
A.3
 
 
 
·        Obstructed labor
5
A.3
 
 
 
·        Complications of third stage of labor.
5
A.3
 
 
 
 
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
(B)- Gynecology
 
 
 
 
 
·        Anatomy of female genital organs
8
A.4
 
 
 
·        Physiology of menstruation
9
A.4
 
 
 
·        Amenorrhea
10
A.5
 
 
 
·        Dysmenorrhea
11
A.5
 
 
 
·        Abnormal &excessive uterine bleeding
12
A.5
 
 
 
·        Infertility
13
A.5
 
 
 
·        Contraception
14
A.5
B2
 
 
·        Infection of the female genital tract.
15
A.5
B3
 
 
 
 استاذ المقرر:------------------                                                                                  رئيس مجلس القسم العلمي : ----------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English Department
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
All.401e
اسم المقرر:
English Language
الفرقة / المستوي:
3rd year -1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30 hours    عملي 15h.
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 After completion of this course the student will be able to:
Understand medical terms and communicate effectively with medical staff through written and oral communication skills.
3- المستهدف من تدريس المقرر :         Intended learning Outcomes (ILOs):
   By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A.1- Discuss selected English comprehensions topics.
A.2- Identify medical terminology.
A.3- Recognize certain Vocabularies.
A.4- Explain basic grammar topics.
ب- المهارات الذهنية:
 
B.1- Distinguish between different medical terminologies.
B.2- Formulate translation correctly.
B.3-Use grammar basics appropriately.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C.1- Practice reading, writing and listening skills
        properly.
د- المهارات العامة:
 
D.1-Use appropriate interpersonal communication skills (written and oral communication).
D.2- use internet and computer skills.
4- محتوي المقرر:
·        Unit 1:Location
·        Unit 2: Structure
·        Unit 3: Measurement
·        Substitution Drills
·        Terminology
5- اساليب التعليم والتعلم:
·        lectures
·        practical sessions
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
· Written exams.
· Final oral exam
· Activity sheet to skills of writing and reading.
· Oral discussion to assess speaking and comprehensive skills.
ب- التوقيت
 
 
written exam at 3rd week
Oral exam weekly
Final written exam         16th week
Final oral exam               16th week
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid – term Examination               5     %
Final term Examination                 60   %
Oral Examination                          20   %
Practical examination                    5   %
Semester work                             5    %
Other types of assessment          5      %
Total                                      100     %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department.English Language. Professor and five lecturers.2012
ب- كتب ملزمة
 
English for science and technology ( Medicine) Communicative and task – based Books
ج- كتب مقترحة
 
English for science and technology ( Medicine) Communicative and task – based Books
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
http: bhpr: hras: gar/ nursing/
http://www: nursing world.org/
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 


 
 
مسمي المقرر
English (1)
كود المقرر
All.401e
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق         الفرقة الثالثة- الفصل الدراسى الأول                 نموذج رقم (11أ)                                     
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                      (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
Defining energy
من الاسبوع الاول الي الاخير
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Exemplifying head
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Giving evidence smoking-drugs
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Grammar
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
 استاذ المقرر:------------------                                                                                  رئيس مجلس القسم العلمي : ----------------------


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Community Health Nursing Department
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
Nurs.107
اسم المقرر:
Health education
الفرقة / المستوي:
3rd   year – 1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 hours        عملي -----
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
After completion of this course the student will be able to:
Acquire knowledge pertinent to health education to raise people's health awareness and change their knowledge, attitudes and health behaviors.
3- المستهدف من تدريس المقرر : Intended Learning Outcomes of Course ( ILOs )
At the end of this course the students will be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A.1- Identify the concept of health education.
A.3- Recognize health education methods and media.
A.4- Discuss the process of communication skills.
A.5- Explain elements of health education program
ب- المهارات الذهنية:
 
B.1-Assess patient's health needs and their characteristics.
B.2- Plan teaching program.
B.3-Use teaching methods appropriate to patient /clients
        learning
objectives.
B.4- Apply motivation techniques.
B.5- Evaluate the outcomes of teaching program
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
د- المهارات العامة:
 
D.1- Search effectively in websites relevant to certain
        subjects.
D.2-Apply communication skills in inter-professional and
      therapeutic context.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Unit 1 : Overview Of Health Education
§        Concept
§        Scope
§        Principals
Unit 2: Instructional Methods And Media For Health
             Education
§        Teaching methods
§        Teaching media
Unit 3: Communication Skills
§        Concept
§        Principals
§        Factors affecting communication process
Unit 4 : Health Education Program
§        Assessment 
§        Planning
§        Implementation
§        evaluation
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
·        Lecture & Discussion.
·        Role play
·        Brain storming
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1-Final written exam.
2- Final oral exam.
ب- التوقيت
 
Final oral exam                   weeks.16th
Final written exam                   weeks.16th
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final written Exam          60 %
Final oral Exam.                40 %
Total                                 100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
Notes in health education.
 
ب- كتب ملزمة
 
ج- كتب مقترحة
 
 
 
 
Rankin and Duffy (2001) : Patient education principal and practices
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
Health education web sites.
 - journal of health education
 - Health education quarterly
 


 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق                                                       نموذج رقم (11أ)                                      
مسمي المقرر
Teaching Methods
كود المقرر
Nurs.107
كليــــــــة/ معهد: التمريض                                
 الفرقة: الثالثة- الفصل الدراسى الأول
(أ‌)    مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
·     Overview Of Health Education
1,2,3,4
A.1
 
 
 
·     Instructional Methods and Media for Health Education
5,6,7
A.2
 
 
D.1, D.2
·     Communication Skills
8,9,10
A.3
 
 
D.1, D.2
·     Health Education Program
11,12,13,14
 
A.4
 
 
D.1, D.2
·     Revision
15
A.1,2,3,4
B.1,2,3,4,5,6
 
 
                      استاذ المقرر                                                                               رئيس مجلس القسم العلمي


نموذج (12)
          جامعة / الزقازيق
   كلية / التمريض
    قسم / Communitty Health Nursing & Nursing Administartion Departments
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: All.405         
اسم المقرر:
TeachingMethods Skills
الفرقة / المستوي:
 3rd year -1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 hours            عملي
 
2- هدف المقرر:
 
 
After completion of this course the student will be able to:Understand principles of teaching to apply the teaching skills in providing interactive presentation.
3- المستهدف من تدريس المقرر Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A.1- Identify main concepts of teaching skills and learning
       objectives.
A.3-Discuss methods of student assessment
A.4-Explain aspects of preparation of the teaching environment.
A.5- Express the principles of interactive presentation
A.6- Recognize concepts of student motivation.
A.7- Describe teaching methods and materials.
ب- المهارات الذهنية:
B1-Compare between teaching and learning.
B2-Differentiate between the appropriate teaching methods and materials.
B3-Prepare the teaching environment.
B4-Distinguish between methods for assessing students.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
د- المهارات العامة:
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
الوحدة الاولى: مدخل معرفي عن مهارات طرق التدريس.
·        مفهوم وخصائص مهارات التدريس
·        انواع مهارات التدريس
الوحدة الثانية:الاهداف التعلمية وصياغتها.
·        مستويات الاهداف التعلمية
·        صياغة الاهداف التعلمية
الوحدة الثالثة: مفهوم التقويم التربوي.
·        الخطوات الرئيسية للتقويم التربوي
·        انواع واساليب تقويم الاداء
الوحدة الرابعة: تهيئة وادارة قاعة الدرس
·        مهارة تهيئة قاعة الدرس
·        مهارة ادارة اللقاء الاول
·        مهارة ادارة احداث ما قبل الدخول في الدرس
  • مهارة تهيئة الطلاب لموضوع الدرس الجديد.
الوحدة الخامسة: مهارات التدريس
·        مهارة الشرح.
·        مهارة طرح الاسئلة الشفوية.
·        مهارةاستثارة الدافعية للتعلم.
·        مهارة التدريس الاستقصائي.
·        مهارة الاستحواذ علي انتباه الطلاب اثناء الدرس.
الوحدة السادسة:التعزيز:
·        مهارة التعزيز.
·        مهارة تعزيز العلاقات الشخصية مع الطلاب.
الوحدة السابعة: الوسائل التعليمية وطرق التدريس
·        استخدام الوسائل التعليمية
·        اساليب التدريس.
5- اساليب التعليم والتعلم:
·        lecture
·        group discussion
·        role playing
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
·        Final oral exam
·        Written exam
ب- التوقيت
 
           Final written exam          16th     Week
 Final oral exam                16th     Week
ج- توزيع الدرجات
 
 
                        
             Final written Exam                         60 %         
Final oral Examination.                     40 %
             Total                                               100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
    Notes prepared in the form of a book prepared by prof. Eman Shokry, and Dr. Fatma Goda.
 
ب- كتب ملزمة
 
 
1. حسن حسين زيتون (2001):مهارات التدريس: رؤية في تنفيذ التدريس. ط.، الزقازيق. كلية التربية.
2. صلاح احمد مراد وامين علي سليمان (2002): الاختبارات القياسية في العلوم النفسية والتربوية، خطوط اعدادها وخصائصها . القاهرة: دار الكتاب الحديث.
 
ج- كتب مقترحة
 
جابر عبد الحميد جابر و آخرون (1989): مهارات التدريس، القاهرة، دار النهضة العربية.
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
استاذ المادة:                                                                 رئيس مجلس القسم العلمي:


 
مسمي المقرر
 
Teaching Methodology
كود المقرر
All.405
 
 
 
جامعة الزقازيق                                                                          
كلية التمريض
الفرقة: الثالثة- الفصل الدراسى الأول
                                                     مصفوفة المعارف و المهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
مهارات عامة
مهارات مهنية
مهارات ذهنية
المعارف الرئيسية
أسبوع الدراسة
محتويات المقرر
 
 
 
A.1
1
·        مدخل معرفي عن مهارات طرق التدريس
 
 
 
A.1
2
·        الاهداف التعلمية وصياغتها
 
 
 
A.3
3
·         مفهوم التقويم التربوي
 
 
 
A.4
4,5,6
·        تهيئة وادارة قاعة الدرس
 
 
 
A.5
7,8,9
·        مهارات التدريس
 
 
 
A.6
10,11,12
·        التعزيز
 
 
 
A.7
13,14,15
·        الوسائل التعليمية و طرق التدريس
             استاذ المادة                                                                                    رئيس القسم العلمى


 
نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /                            Forensic Medicine and Toxicology Department-
Faculty of medicine
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
 
Med.212a       
اسم المقرر:
Forensic medicine & clinical toxicology
     (a. Forensic medicine)   
الفرقة / المستوي:
 
3rd year -1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30           عملي -----
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
After completion of this course the student will be able to:Understand basic knowledge of forensic medicine and toxicologywhichdevelop the role of nurses in the recognition of forensic evidence and dealing with the intoxicated patients.
3- المستهدف من تدريس المقرر       :Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Discuss identification of the living.
A.2-Explain wounds, Firearm wounds and thermal and
       Head injuries
A.3- Describe death and post mortem changes
A.4- Recognize sexual offenses and medico logical aspects
        of pregnancy, delivery, and abortion
A.5- Identify infanticide and violent Asphyxia.
A.6- Recalling important information about medical ethics
       and Patient rights
ب- المهارات الذهنية:
B.1- Assess post mortem changes.
B.2- Differentiate between various types of injuries
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
د- المهارات العامة:
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A-Forensic Medicine
Unit. (1):Identification of the living
·        Main points of identification
·        Tattoo marks
Unit (2): Wounds
·        Legal classification of wounds
·        Medico legal classification of wounds
·        Factors affecting shape and degree of bruises
·        Causes of death in wounds
Unit (3): Death &Post mortem Changes
·        Definition of death
·        Phases of death
·        Signs of death
Unit (4): Thermal Injuries
·        Classification of burns
·        Factors affecting gravity of burns
·        Complication & causes of death
Unit (5): Head injuries
·        Injuries of the scalp
·        Skull injuries
Unit (6): Sexual offenses
·        Rape
·        Virginity
Unit (7): Medico logical aspects of pregnancy, delivery, and abortion
·        Diagnosis of pregnancy in the living
·        Artificial human insemination
Unit (8): Infanticide
·        Definition
·        Signs of live birth
·        Causes of death in newly born infant
·        Battered baby
Unit(9): Firearm wounds & injuries
·        Characteristics of firearm injuries
Unit(10): Medical ethics& Patient rights
·        Consent for treatment
·        Malpraxis
Unit(11):Violent Asphyxia
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
·        Lectures
·        Data show
6- أساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
Not applicable
لاينطبقبمهنةالتمريضلانممارسةالمهنةتحتاجلمواصفاتبدنيةوصحية
7- تقويم الطلاب :
ت‌. الأساليب المستخدمة
1.     Final Written Exam  
2.     Final oral Exam 
ب- التوقيت
 
 
·        Final Written exam          at the16th Week
·         Final oral Exam              at the15th Week
ج- توزيع الدرجات
 
Final-written Exam                      60    %         
Final oral Exam                            40   %
Total                                           100   %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Forensic Medicine & Toxicology for Nursing Students. Farahat , F.Y. And El-Zahed E.S. 2005 .
 
ب- كتب ملزمة
The Essential Of Forensic Medicine . Polso C.J. , Fourth edition , Pergamon press, Oxford 1985.
 
ج- كتب مقترحة
 
·        Ahmed , M.K. , Yousery , S.E. And Meleka .H.A. 2000 .Essential of Forensic Medicine & toxicology . ATTa , W.Z.
·        Elfawal, (2003), essentials of forensic medicine for medical students, 1st Edition.
·        Pekka Saukko and Bernard knight, (2004), knight's forensic pathology, 3 rd Edition.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
Journals of clinical toxicology
Periodical. Web sites:
http:// www.Forensicmedicineforunderstand.com
http://www.sciencedirect.com
 
أستاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


       جامعة الزقازيق                                                                         
مسمى المقرر
Forensic medicine& clinical toxicology   
كود المقرر
Med.212a
كلية التمريض
الفرقة الثالثة- الفصل الدراسى الأول
                                   مصفوفة المعارف و المهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
 
مهارات عامة
مهارات مهنية
مهارات ذهنية
المعارف الرئيسية
أسبوع الدراسة
محتويات المقرر
 
 
 
 
A.1
 
1
Forensic medicine
·        Identification of the living
 
 
 
A.2
2
·        Wounds
 
 
B.1
A.3
3
·        Death &Post mortem Changes
 
 
 
A.2
4
·        Thermal Injuries
 
 
 
A.2
4
·        Head and forearm injuries
 
 
 
A.4
5
·        Sexual offenses
 
 
 
A.4
6
·        Medico logical aspects of pregnancy, delivery, and abortion
 
 
 
A.4
7
·        Infanticide
 
 
B.2
A.2
2
·        Firearm wounds & injuries
 
 
 
A.6
8
·        Medical ethics& Patient rights                
 
 
 
A.4
7
·        Violent Asphyxia
استاذ المادة                                                                                    رئيس القسم العلمى


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /                          Forensic Medicine and Toxicology Department-
      Faculty of medicine
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
 
Med.212B        
اسم المقرر:
Forensic medicine & clinical toxicology
(b. clinical toxicology )
الفرقة / المستوي:
 
3rd year -1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30           عملي -----
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
After completion of this course the student will be able to:Understand basic knowledge of forensic medicine and toxicologywhichdevelop the role of nurses in the recognition of forensic evidence and dealing with the intoxicated patients.
3- المستهدف من تدريس المقرر       :Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Discuss general toxicology
A.2- Recognize different types of poising including: corrosive, plant alkaloids poisoning, volatile poisoning, heavy metals poisoning, therapeutic poisoning, animal and food poisoning and pesticides
A.3- Explain measures of first aid treatment for poisoning
ب- المهارات الذهنية:
B. 1- Distinguish between different types of poising.
B. 2- Plan an immediate intervention for patient with  
         poising
  
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
د- المهارات العامة:
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 B-Clinical toxicology:
Unit(1):General toxicology
·        Factors affecting the severity of toxicity
·        Diagnosis of poisoning
Unit(2): Corrosive
·        Characteristics of corrosive
·        Sulfuric acid
·        Inorganic corrosive
·        Clorox
·        Carbolic acid
·        Oxalic acid
Unit(3):Plant alkaloids poisoning
·        Sources
Unit(4): Volatile poisoning
·        Carbon monoxide poisoning
·        Hydrocyanic acid poisoning
Unit(5):Heavy metals poisoning
·        General characteristics
·        Lead poisoning
·        Iron poisoning
Unit(6):Therapeutic poisoning
·        Salicylate toxicity salicylism
·        Barbiturate
·        Tricylcic antidepressants
·        Central nervous system stimulants
*Amphetamines
*Drug addiction
Unit(7):Animal and food poisoning
·        Animal poisoning
·        Food poisoning
Unit(8):Pesticides
·        Insecticides
·        Chlorinated insecticides
·        Naphthalene
Unit(9):First aid treatment for poisoning
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
·        Lectures
·        Data show
6- أساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
Not applicable
لاينطبقبمهنةالتمريضلانممارسةالمهنةتحتاجلمواصفاتبدنيةوصحية
7- تقويم الطلاب :
ث‌. الأساليب المستخدمة
1.     Final Written Exam  
2.     Final oral Exam 
ب- التوقيت
 
 
·        Final Written exam          at the16th Week
·         Final oral Exam              at the15th Week
ج- توزيع الدرجات
 
Final-written Exam                      60    %         
Final oral Exam                            40   %
Total                                           100   %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Forensic Medicine & Toxicology for Nursing Students. Farahat , F.Y. And El-Zahed E.S. 2005.
 
ب- كتب ملزمة
 
·        Peter Viccellio, (1998): Emergency toxicology, 2 nd Edition.
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
Journals of clinical toxicology
Periodical. Web sites:
http:// www.Forensicmedicineforunderstand.com
http://www.sciencedirect.com
 
أستاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


 
 
جامعة الزقازيق
كلية التمريض
الفرقة الثالثة- الفصل الدراسى الأول
مسمى المقرر
Forensic medicine& clinical toxicology   
كود المقرر
Med.212b
 مصفوفة المعارف و المهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مهارات عامة
مهارات مهنية
مهارات ذهنية
المعارف الرئيسية
أسبوع الدراسة
محتويات المقرر
 
 
 
 
A.1
 
9
B-Clinical toxicology:
·        General toxicology
 
 
 
A.2
10
·        Corrosive
 
 
 
A.2
10
·        Plant alkaloids poisoning
 
 
 
A.2
11
·        Volatile poisoning
 
 
 
A.2
12
·        Heavy metals poisoning
 
 
 
A.2
13
·        Therapeutic poisoning
 
 
 
A.2
14
·        Animal and food poisoning
 
 
B.1
A.2
14
·        Pesticides
 
 
 
B.2
 
A.3
 
15
·        First aid treatment for poisoning
استاذ المادة                                                                                    رئيس القسم العلمى


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Pediatric Nursing Department
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
Nurs.103         
اسم المقرر:
Pediatric Nursing
الفرقة / المستوي
3rd year 2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري     60hours عملي 240 hours
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
At the end of the course the student nurse will be able to:
Apply the essential knowledge, skills, and attitudes needed to provide competent care to children during health and illness from birth to adolescence.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
 
a1-Describe the characteristic of normal newborn and the care which should be provided .
a2-Idetify the characteristic of high risk neonates and the care which should be given .
a3- List the normal growth and development .
a4-Describe health promotion and accidents prevention.
a5- Assess , understand to each developmental stage
a6-Regonize specific nursing care to infants and children with different media and surgical conditions
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
b1-Apply principles of human needs.
b2- Apply principle of using processes
b3- Encourage problem solving and decision – making .
b4-Apply nursing care to newborn tell adolescence.
b5- Apply three levels of prevention for major diseases.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
c1- Take vital signs .
c2- Take history .
c3- Perform physical assessment .
c4- Apply range of motion exercises .
c5- Collect laboratory specimens.
c6- Administer various routes of medication .
c7- Apply principles of infection control .
c8- Provide bowel & bladder control .
c9- Provide O2 therapy .
c10- Provide hygienic care .
c11- Provide wound care .
c12- Provide comfort measures .
c13- Apply Basic pre. and post. Operative care .
c14- Provide various types of food.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
 
d1-Use interpersonal communication skills (written and oral communication)to children and parents .
d2- Apply basic principles for health education and counseling
d3- Apply principles of human rights .
d4- Group working & problem solving .
d5- Use appropriate records , reports & documents .
D6- Appreciate the value to provide nursing care to children.
 
4- محتوي المقرر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
No. of hours
Lecture
Tutorial/Practical
Pediatric nursing and role of pediatric nurse
23
3
20
Nursing management of premature infants
44
4
40
Growth & development of infants and children
16
6
10
The nursery school
22
2
20
Health promotion
15
5
10
Nursing care of infant and children with various medical condition
124
24
100
Nursing care of infants and children with surgical conditions
46
6
40
Nursing management of children with common communicable disease
4
4
-
Child's rights
2
2
-
Child's rearing
4
4
-
Total
300
60
240
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
 
1-Lecture.
2- Discussion
3-Demonstration.
4- Field practice ( lab. , hospital , nursery school )
5- Research assignment.
6- Field visits .
7- Case study
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
1.     Written examinations. to assess knowledge.
2.      Clinical round to assess practice ,knowledge & skills
3.     Case studies   to assess writing and report skills.
4.     Oral examinations to assess knowledge & feedback.
5.     Practical test to asses practice.
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 assignment.     5th Weeks  
Assessment 2 case study    after 2 weeks of hospital experience.
Assessment 3 child study   after 2 weeks of nursery school experience.
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid-Term Examination              5        %
Final-term Examination              45      %         
 Oral Examination.                   10      %
 Practical Examination               30      %         
 Semester Work                        10      %
 Other types of assessment        -        %
Total                                        100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Pediatric Nursing. Youssef. M.A.& Aldakhakhny,A.M. 2005
 
ب- كتب ملزمة
 
 
·        Hokenberry MJ & Wilson D (2007): Wong’s Nursing Care of Infants and Children (8th ed.). Canada. Mosby Elsevier.
·        Hokenberry MJ & Wilson D (2009): Wong’s Essentials of Pediatric Nursing (8th ed.). Canada. Mosby Elsevier.
·        James SR & Ashwill JW (2007): Nursing Care of Children Principles & Practice (3rd ed.). Canada. Saunders Elsevier.
·        Kyle T (2008): Essentials of Pediatric Nursing. Baltimore. Wolters Kluwer Health│ Lippincott Williams & Wilkins.
            
·        Potts NL & Mandleco BL(Eds.), Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families (3rd ed.). Canada. Delmar Cengage Learning.
 
·        Pillitteri A (2009): Maternal and Child Health Nursing: Care of the Childbearing and Childrearing Family (6th ed.). Philadelphia. Lippincott Williams & Wilkins a Wolters Kluwer business.
 
·              Ashwill J, Murray SS, James SR & McKinney ES (2009): Maternal-Child Nursing (3rd ed.). Canada. Saunders Elsevier.
 
·        Datta P (2007): Pediatric Nursing. New Delhi. Jaypee Brothers Medical Publishers.
ج- كتب مقترحة
 
·        RM Kliegman RM, Jenson HB, Behrman RE, & Stanton BF(Eds.) (2007): Nelson Text Book of Pediatrics (18th ed.). Philadelphia.Saunders Elsevier.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
 
 
 
 
·        Estern Mediteriranean Health Journal (4)
·        Journal Of Pediatric Nursing ; 11 ( 4) .
·        emedicine - medscape pediatrics: - http://emedicine.medscape.com/pediatrics_general
·        Nursing Children and Young People: - http://nursingchildrenandyoungpeople.rcnpublishing.co.k/
·        Society of Pediatric Nurses: - http://www.pedsnurses.org/
·        Pediatric Nursing Journal: - http://www.pediatricnursing.net/
·        American Academy of Pediatrics www.aap.org
·        Children First for Health
www.childrenfirst.nhs.uk/
·        Children’s Health Environmental Coalition
www.checnet.org
·        The Children’s Heart Institute
www.childrenheartinstitute.org/educate/eduhome.htm
·        ChildStats.gov
http://childstats.gov
·        Your Child’s Health
www.cincinnatichildrens.org/health/info/ The Pocket
·         Guide to Good Health for Children
www.ahrq.gov/ppip/childguide (English), www.ahrq.gov/ppip/spchguide (Spanish)
·        PedsCCM: The Pediatric Critical Care Website
http://pedsccm.wustl.edu
·        NOAH Children’s Health Page
www.noah-health.org/en/healthy/children
·        MedlinePlus: Children’s Health Page
www.nlm.nih.gov/medlineplus/childrenshealth.html
·        National Institute of Child Health & Human Development
www.nichd.nih.gov
·        KidsHealth
www.KidsHealth.org
·        Indian Health Service Kids Page
www.ihs.gov/PublicInfo/Publications/Kids/index.cfm
·        Health Topics: Infants and Children
www.cdc.gov/health/nfantsmenu.htm
·            GeneralPediatrics.com
www.generalpediatrics.com

·        FirstGov for Kids: Health Page
www.kids.gov/k_health.htm
·        ChildStats.gov
http://childstats.gov
The Children’s Heart Institute
www.childrenheartinstitute.org/educate/eduhome.htm
·        Children’s Health Environmental Coalition
www.checnet.org
·        Children First for Health
www.childrenfirst.nhs.uk/
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
       أ.د/ أمل محمد الدخاخنى
 
 
 
 
 


           
مسمي المقرر
تمريض الأطفال
كود المقرر
Nurs.103
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم : تمريض الأطفال                                   (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
 
1-Pediatric nursing and role of pediatric nurse (theoretical)
الاسبوع الاول
A3 , A2
B1
C15
 
 
2-Growth and development of infants and children (theoretical)
·        Anthropometric measures (practice)
·        Vital signs (practice)
الاسبوع الاول
A6,A2,
B3,B4,B6
C1,c2
D2,D3
 
3- Nursery school and play in life of the child (theoretical)
·        Toddler and preschool problems (Assignment)
الاسبوع الثانى
A6,A2
B4,B5,
C6,C11,,C9
D1,D2,D6,D7,D8
 
4- Health promotion
·        Nutrition (theoretical)
·        Immunization (theoretical)
·        Accident prevention (Assignment)
الاسبوع الثالث
A2,A6
B2,B4,B5,B6,
 
C2,C7,C9,C13
D1,D2
 
5- Child rearing(theoretical)
 
A2,A11,A15,A16
B4,B5,B6,B7,B8,B9,B10,B15,
B17,B19,B20,B22
C3,C6,C9
C12,C16,C17
D1,D8,D11,
D15
 
6- Nursing management of prematurity infant(theoretical)
·        Physical and neurological assessment of newborn(Assignment)
·        Infant of diabetic mother(Assignment)
·        Respiratory distress(Assignment)
·        Hyperbilirubinemia(Assignment)
·        Infant bath(practice)
·        Cord care and eye care(practice)
·        Neonatal incubator(practice)
·        Cardiopulmonary resuscitation(practice)
الاسبوع الرابع
A2
B5,B6,B9,B20,B2
C1,C5,C6,C8,C11,C10
D6
 
7-Nursing management of children with congenital anomalies(theoretical)
·        Physical assessment(practice)
·        Enema(practice)
·        Colostomy care(practice)
·        Gastrostomy feeding(practice)
·        Gavage feeding(practice)
·        Pre and post operative care(Assignment)
·        Restraint(practice)
·        Bottle feeding(practice)
الاسبوع الخامس
 
 
 
 
 
 
 
A2,A7,A11
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
B2,B5,B6,B8
 
 
 
 
 
C5,C6,C8,C10,C11
 
 
 
D6,D7,D8,D5,
 (Nursing care of infant and children with various medical condition )
 
 
الاسبوع السادس
 
 
 
الاسبوع السابع
 
 
B15,B9,B6,B2,B20
C5,C6,C8,C11
D7,D8
 
8- Stress and hospitalization(theoretical)
 
 
 
9- Nursing management of children with Gastrointestinal disorder(theoretical)
 
 
 
10- Nursing management of children with malnutrition(theoretical)
11-Nursing management of children with respiratory system disorder(theoretical)
·        Oxygen therapy(practice)
·        Suction(practice)
·        Nebulizer(Assignment)
·        Tracheostomy care(practice)
 
الاسبوع الثامن
 
 
 
 
Ab,a5
C6,c13,c14
B2,b3
D1,d4
12-Nursing management of children with cardiovascular disorder(theoretical)
 
الاسبوع التاسع
13- Nursing management of children with blood disorder(theoretical)
·        Administration of blood and blood component(practice)
 
 
14- Nursing management of children with urinary system disorder(theoretical)
·        Collection of specimen(practice)
·        Urinary catherization(practice)
 
15- Nursing management of children with central nervous system disorder(theoretical)
 
16- Nursing management of children with endocrine disorder(theoretical)
 
 
17- Skin and parasites(theoretical)
 
 
·        School age and adolescent health problems(Assignment)
·        Mental and physical handicapping(Assignment)
 
18-Nursing management of children with common communicable disease(theoretical)
الاسبوع الرابع عشر
A2,A5, A6
B5,B2
C10,C11,C14
D2
 
19-Immunization(theoretical)
 
 
20-Ethical issues in pediatric nursing(theoretical)
الاسبوع الرابع عشر
A5,
 
          A5
B1,b2
 
B1,b2
 
D3
D3,d4
21- Child's right(theoretical)
 
 
REVISION
الاسبوع الخامس عشر
 
 
 
 
 
 استاذ المقرر: ا.د/ أمل محمد الدخاخنى                                                                                رئيس مجلس القسم العلمي : ا.د/ أمل محمد الدخاخنى                                                                                  


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /    Psychology Department– Faculty of education
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
Hum.304
اسم المقرر:
Developmental psychology
الفرقة / المستوي:
third year, 2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري: 30h.        عملي -----
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
After completion of this course the student will be able to :
 Recognize the nature of growth and development, and factors influence it through the studying of the children and adolescence in different stages, as well as to understand how to deal with different age groups during the work, enhance the care of psychological development.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
A1- Identify the nature of development, and factors
         influence it.
A2- Discuss the psychology of children and adolescents and characteristics of growth and development at every stage of the following (conception, newborn, infancy, early, middle, and late children, and adolescence.)
ب- المهارات الذهنية
B.1- Differentiate between psychological characteristics  
         between different age groups.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
د- المهارات العامة:
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
·        Nature of growth and development
·        Rules and principles of development
·        Factors influencing the growth and development
·        children psychology (pre- conception period)
·        Conception stage
·        Early children
·        Middle and late children
·        Psychology of adolescence
·        Physiological growth
·        Mind development
·        Emotional development
·        Social development
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
Lectures.
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ت‌. الاساليب المستخدمة
Final written exam 
ب- التوقيت
 
Final written exam             16th week
ج- توزيع الدرجات
Final-term Examination     100         %         
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Developmental Psychology. Shaapan,N.M.2005
 
ب- كتب ملزمة
 
 
1-    حامد عبدالسلام زهران (1999): علم نفس النمو , ط 4, ط 8 , القاهرة, عالم الكتب
2-    حامد عبدالعزيز الفقي (1995): دراسات في سيكولوجية النمو , الكويت . دار القلم للنشر و التوزيع.
3-    حسن مصطفى , هدى قناوي (2001): علم نفس النمو (الجزء الأول) الأسس و النظريات, القاهرة, دار بناء للطباعة و النشر و التوزيع.
4-    حسن مصطفى عبدالمعطي , هدى قناوي (2001): علم نفس النمو (الجزء الثاني) المظاهر و التطبيقات , القاهرة , دار بناء للطباعة و النشر و التوزيع.
ج- كتب مقترحة
 
- مذكرة (محاضرات في علم نفس النمو): قسم الصحة النفسية كلية التربية 2005 - ‏2006‏‏
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 


 
 
 
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق         الفرقة الثالثة – الفصل الدراسى الثانى                      نموذج رقم (11أ)                                      
مسمي المقرر
Developmental psychology
كود المقرر
Hum.304
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                    
(أ‌)     مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
Nature of growth and development
1
A1
 
 
 
Factors influencing the growth and development
2
A1
 
 
 
Children psychology
(pre-conception period)
3,4
A2
B1
 
 
Conception stage
5
A2
 
 
 
Early children                      
6
A2
B1
 
 
Middle and late children                         
7
A2
B1
 
 
Psychology      of adolescence Physiological growth        
8,9
A2
B1
 
 
Mind development
10,11
A2
 
 
 
Emotional development
12,13
A2
 
 
 
developmentٍSocial
14,15
A2
 
 
 
 استاذ المقرر:------------------                                                                                  رئيس مجلس القسم العلمي : ------------------


 
نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English Department
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
All.401f
اسم المقرر:
English Language
الفرقة / المستوي:
3rd year -2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30 hours   عملي 15h.
 
2- هدف المقرر:
 
 
 After completion of this course the student will be able to:
Enhance English language skills.
3- المستهدف من تدريس المقرر :            Intended learning Outcomes (ILOs):
 By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
A.1- A.1- Discuss selected English comprehensions topics.
A.2- Identify medical terminology.
A.3- Recognize certain Vocabularies.
A.4- Explain basic grammar topics.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B.1- Distinguish between different medical terminologies.
B.2- Formulate translation correctly.
B.3-Use grammar basics appropriately.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1- Practice listening, writing and reading skills properly.
د- المهارات العامة:
D1-Use appropriate interpersonal communication skills
    (written and oral communication).
 
4- محتوي المقرر:
 
 
·         Process 1 function
·        Process 2 actions in sequence
·        Substitutions Drills
·        Terminology
·        Grammatical Points
5- اساليب التعليم والتعلم:
·        Lectures
·        Practical sessions
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
Not applicable
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
 
 
 
Written exams.
Final oral exam
Activity sheet to skills of writing and reading.
Oral discussion to assess speaking & comprehensive skills.
ب- التوقيت
 
 
written exam at 3rd week
Oral exam weekly
Final written exam         16th week
Final oral exam               16th week
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid – term Examination               5     %
Final term Examination                 60   %
Oral Examination                          20   %
Practical examination                   5      %
Semester work                              5    %
Other types of assessment            5      %
___________________________________
Total                                         100     %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. English Language. Professor and five lecturers.2012
 
ب- كتب ملزمة
English Language. Professor and five lecturers.2012
 
ج- كتب مقترحة
 
English for science and technology communicative and task – based books
د-- دوريات علمية او نشرات...........
http: bhpr: hras: gar/ nursing/
 
استاذ المادة:                                                 رئيس مجلس القسم العلمي           
                             


 
مسمي المقرر
English
كود المقرر
All.401f
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق                        الفرقة الثالثة                     نموذج رقم (11أ)                                     
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                   (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
Defining energy
من الاسبوع الاول الي الاخير
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Exemplifying head
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Giving evidence smoking-drugs
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
Grammar
 
A1,A2,A3
B1,B2
C1,C2,C3,C4
D1
 
 استاذ المقرر:------------------                                                                                  رئيس مجلس القسم العلمي : -------------


نموذج(12)
 
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /                      Pediatric Medicine Department Faculty of medicine
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
Med.213       
اسم المقرر:
Pediatric Medicine & surgery
الفرقة / المستوي:
3rd year 2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30h           عملي --------
 
2- هدف المقرر:
 
 
After completion of this course the student will be able to:
Acquire knowledge regarding normal growth of children, neonatology and common health problems in various body system, as well as most common congenital anomalies and surgical interventions.
3- المستهدف من تدريس المقرر        :Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A.1- Describe normal growth and development form birth to adolescence.
A.2- Discuss concept of neonatology.
A.3- Recognize principles of nutrition and nutritional
        disorders
A.4- Identify signs and symptoms, diagnosis, complications and treatment of the common medical problems affecting various body systems.
A.5- Explain most common congenital anomalies and their
Pre and post operative care.
ب- المهارات الذهنية:
B.1- Assess the nutritional requirements of children according  
         to their health needs problems.
B.2- Illustrate the current recommended feeding practice for healthy, full term infants and common feeding problems encountered in the first year of life.
B.3- Distinguish between signs and symptoms, diagnosis, complications and treatment of the common medical problems affecting various body systems.
B.4- Apply pre and post operative care for common congenital anomalies
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
د- المهارات العامة:
 
 
4- محتوي المقرر:
 
Unit 1: Growth and development:
·        Stages and factors affecting growth
·        Assessment of growth
Unit 2: Neonatology:
·        Neonatal resuscitation
·        Developmental reflexes (moro reflex)
·        Birth injury
·        Neonatal septicemia
·        Neonatal jaundice
·        Hemolytic disease of newborn
·        Hemorrhagic disease of newborns
·        Neonatal bleeding
·        Neonatal anemia
·        Neonatal seizure
Unit 3: Nutrition and feeding of infants:
·        Pattern of infant feeding
·        Breast feeding
·        Difficulties of breast feeding
·        Contraindication of breast feeding
·        Artificial feeding
·        Program of artificial feeding Weaning
Unit 4: Nutritional disorders:
* Protein calories malnutrition
·        Kwashiorkor
·        Marasmus
·        Rickets
* Fluid and electrolyte balance
·        General principle
·        Fluid imbalance (dehydration)
Unit 5: Digestive system disorder:
·        Acute viral hepatitis
·        Gastrointestinal bleeding
Unit 6: Respiratory system disorder:
·        Pneumonia
·        Acute bronchiolitis
·        Bronchial asthma
Unit 7: Cardiovascular system disorder:
·        Congenital heart disease
Unit 8: Blood diseases:
·        Anemia
·        Aplastic anemia
·        Iron deficiency anemia
·        Thalassemia major
·        Acute lymphatic leukemia
Unit 9: Urinary system disorder:
·        Glomerulo nephritis
·        Nephrotic syndrome
Unit 10: Endocrine system disorder:
·        Hypothyrodism
·        Diabetes mellitus
Unit 11: Nervous system disorder:
·        Meningitis
·        Seizure
·        Cerebral palsy
·        Mental retardation
Unit 12: Infectious diseases:
·        Measles
·        German measles
·        Chicken box
·        Mumps
·        Scarlet fever
·        Pertusis
·        Enteric fever
·        Tetanus
Unit 13:Genetic disorder (Down syndrome)
Unit 14: Pediatric surgery
·        Most common congenital anomalies.
·        Pre and post operative care
 
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
·        Lectures
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
Not applicable
 
7- تقويم الطلاب :
ث‌. الاساليب المستخدمة
1 Final written exam
2- Final oral exam 
ب- التوقيت
 
·        Final written exam           at 16th Week
·        Final oral exam                at 16th week
ج- توزيع الدرجات
Final written Exam               60    %         
 Final oral exam                    40  %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
    Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Pediatric Medicine & Surgery for Nursing Students.Abuzid.A.M.2005
6.2- Essential Books (Text Books)
ب- كتب ملزمة
 
 
·        Whaley & Wong's (2000). Nursing Care Of Infants and Children ( 5th ed. ) , Wong , D. L., & Willson , D. , United States Of America Mosby – Year book , inc.
·        Nilson (2003) :Textbook Of Pediatrics ( 16th ed. ) , Beharman , R. E. , Kliegman , R. M.. and Jenson , H. B. , Philadelphia. W.B. Saunders Company
 
ج- كتب مقترحة
 
Wong , D.L. , St Louis(2000) : Whaley And Wong's Essentials Of Pediatrics Nursing ( 4th ed.) , Mosby Company
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
·        Estern Mediteriranean Health Journal (4)
·        Journal Of Pediatric Nursing ; 11 ( 4) .
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 


 
 
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق                        الفرقة الثالثة                     نموذج رقم (11أ)                                     
مسمي المقرر
Pediatric Medicine & surgery
كود المقرر
Med.213
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                      (أ) مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
 
 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
 
المعارف الرئيسية
 
مهارات ذهنية
 
مهارات مهنية
 
مهارات عامة
·        Growth and development
1
A.1
 
 
 
·        Neonatology
2,3
A.2
 
 
 
·        Nutrition and feeding of infants
4
A.3
B1,B.2
 
 
·        Nutritional disorders
5
A.3
B.3
 
 
·        Digestive system
6
A.4
B.3
 
 
·        Respiratory system
7
A.4
B.3
 
 
·        Cardiovascular system
8
A.4
B.3
 
 
·        Urinary system
9
A.4
B.3
 
 
·        Endocine system
9
A.4
B.3
 
 
·        Nervous system
10
A.4
B.3
 
 
·        Infectious diseases
10
A.4
B.3
 
 
·        Most common congenital anomalies
11,12,13
A.5
 
 
 
·        Pre and post operative care
14,15
A.5
B.4
 
 
             استاذ المقرر:------------------                                                                                  رئيس مجلس القسم العلمي : ---------------
 


نموذج(12)
جامعة / الزقازيق                                       
كلية / التمريض
قسم / Community Medicine department – Faculty of medicine
 
توصيف مقرر دراسي
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
All.403
اسم المقرر:
 Vital statistics
الفرقة / المستوي:
3rd year -2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30h.        عملي ------
 
2- هدف المقرر:
 
After completion of this course the student will be able to: Acquire basic knowledge of vital statistics including: data collection, sampling, data analysis, test of significance and vital indices.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
 By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1-Identify an introduction of statistics
A2- Describe basics of data collection and distribution
A3- Recognize types of sampling and hypothesis
A4- Discuss tests of significant and vital indices
 
ب- المهارات الذهنية:
B1-diferentiate between tests of significance
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
د- المهارات العامة:
 
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Unit 1:Introduction
·        Statistics
·        variables
Unit 2: Data Collection and distribution
·        Data Collection
·        Data Presentation
·        Data Summarization
·        Normal Distribution Curve
Unit 3:Sampling
·        Sampling Types
Unit 4:Data Analysis
·        Hypothesis
Unit 5:Tests Of Significant
·        Comparison of means
·        Qualitative data
Unit 5:Vital Indices
·        Measure Of Fertility
·        Measures Of Morbidity
·        Measures Of Mortality
5- أساليب التعليم والتعلم:
 
 
- Lecture
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.    الاساليب المستخدمة
1- Final written exam
2- Final oral exam 
ب- التوقيت
 
  Final written exam           at 16th Week
 Final oral exam                at 16th week
ج- توزيع الدرجات
 
 
 Final written Exam               60%                
 Final oral Exam                 40 %       
Total                                   100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
Notes prepared in the form of a book authorized by the    department.Vital statistics. Hassen,A.A.2005
ب- كتب ملزمة
 
 
Goldstone, L. A. (1983): understanding medical statistics. Great Britain. Leonard A Goldstone
ج- كتب مقترحة
 
Goldstone, L. A. (1983): understanding medical statistics. Great Britain. Leonard A Goldstone
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 


 
مسمي المقرر
 
Vital statistics
كود المقرر
All.403
جامعة/ اكاديمية: الزقازيق                      الفرقة الثالثة                       نموذج رقم (11أ)                                      
كليــــــــة/ معهد: التمريض
قسم :                                                     
(أ‌)    مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
(ب‌) 
المحتويات للمقرر
اسبوع الدراسة
المعارف الرئيسية
مهارات ذهنية
مهارات مهنية
مهارات عامة
·        Unit 1:Introduction
1,2
A1
 
 
 
·        Unit 2: Data Collection and distribution
3,4,5,6
A2
 
 
D1
·        Unit 3:Sampling
8,9
A2
 
 
 
·        Unit 4:Data Analysis
10
A3
 
 
D1
·        Unit 5:Tests Of Significant
11,12
A4
B1
 
D1
·        Unit 6:Vital Indices
13,14,15
A4
 
 
D1
استاذ المقرر:                                                                    رئيس القسم العلمى
 


أضف تعليقا

التعليقات
عفوا لاتوجد تعليقات حاليا
أخبار ذات صله

اتصل بنا

تابعونا علي

جميع الحقوق محفوظة لجامعة الزقازيق
فريق عمل البوابة الرقمية