قسم الصدر / ومرض القلب قسم بكلية الطب

تم النشر بتاريخ: 26/09/2015

 

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Chest and Heart disease department- Faculty of Medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.211c
اسم المقرر: Chest and heart diseases  
الفرقة / المستوي: 2nd year 1st semester
 
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 15 h.            عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
-Is to give the students a comprehensive view about clinical presentation, diagnosis, observation and treatment of respiratory and heart diseases…..
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of this course , the student should be able to
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
 
A1- Identify theclinical presentation, diagnosis, observation and treatment of respiratory and heart diseases
A2- Recognizethe nursing aspects especially of the respiratory intensive care unit and different invasive procedures 
 A3- Discuss the nursing care and first aids of critical heart diseases
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1- behave wisdom in the critical situation.   
B2- Interpret theclinical presentation, diagnosis, observation of respiratory and heart diseases
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1- Demonstrate thenursing care and first aids of critical heart and chest diseases
د- المهارات العامة:
 
D1- Use appropriate interpersonal communication skills
d2- Utilize the computer skills
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.     Respiratory system.
2.     Pulmonary function test.
3.     Pleural disease, tuberculosis, bronchial asthma, and respiratory failure.
4.     Dyspnea, chest pain, lung abscess.
5.     Bronchiolitis, chronic bronchitis, acute bronchiolitis.
6.     Emphysema, neoplasms of lung.
7.     Anatomical and physiological remarks.
8.     Clinical diagnosis of cardiac patient.
9.     Investigation of cardiac patient.
10.Symptoms of cardiac disease.
 
5- اساليب التعليم والتعلم:
Lecturer
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
5.1- Final written exam to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate
5.2- Final oral exam to assess.
a. the student fluency and meaning understanding of the psychiatry -mental health concept and nursing intervention
b. the student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
c the student ability to discuss logically
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Final written exam   Week …16th Assessment 2 Final oral exam         week … 16th
 
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination          60       %         
 Oral Examination.                 40     %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ.د/ رمضان نافع
 


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Neurology department- faculty of Medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.211d
اسم المقرر: Neurolog
الفرقة / المستوي: 2nd year,1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 15 hours        عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
·        Give an idea about common neurological diseases .
·        Learn the most common investigation in neurology.
·        Know methods of diagnosis and management of neurological patients.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Describe anatomy of nervous system.
A2- Recognize the most common neurological diseases.
 
ب- المهارات الذهنية:
B1- synthesis assessment data for neurological patients.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1-provide medication to patients in hospital
C2- conduct appropriate care for neurological patients.
د- المهارات العامة:
 
 
 
D1-applies communication skills effectively in neurological department.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
1.     The nervous system and methods of investigations
2.     The cranial nerves
3.     Motor system . hemiplegia and sub cranial hemorrhage
4.     Paraplegia
5.     Neurogenic bladder
6.     Peripheral neuropathy
7.     Muscle diseases
8.     Movement diseases
9.     Cerebral lesions and ataxia
10.Demylinating diseases
11.CNS infections
12.Epilepsy
13.Headache
14.Dementia
15.Coma
Course content
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
1- Lecture.
2-Datashow
3-Illustrated pictures
4-Illustrated videos
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1 –Written exam to assess student’s knowledge and understanding.
2 Oral exam to assess student’s knowledge and intellectual skills      
ب- التوقيت
 
Assessment 1 Final written exam   Week …16th Assessment 2 Final oral exam         week … 16th
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination          60       %         
 Oral Examination.                 40     %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
 
أ. مذكرات
 
Basic neurology for nursing (Prof.Dr.Mamon Sarhan)
6.2- Essential Books (Text Books)
Brian,s disease of nervous system
6.3- Recommended Books
Neurology for non neurologist
6.4- Periodicals, Web Sites,…etc
 
ب- كتب ملزمة
 
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 
 
 
 
 
 
 


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English Language
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: All.401c
 
اسم المقرر: English Language
الفرقة / المستوي: 2nd year 1st semester
 
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 h.      عملي 15h.
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to develop medical knowledge of communicative English language skills, and develop a positive attitude towards English language skills.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Iended Learning Outcomes of Course (ILOs)
   By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A1- Developing the medical knowledge of the student.
A2- Developing the communicative English language of the students.
A3- Establish a positive attitude towards English.
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1- Use creative thinking of the language .
B2- Identifying the problems and the capability to solve them.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1- Make the students practice their language outside the classroom in their professional field.
C2- Help the students to be efficient in writing & reading medical reports.
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
D1- Use communication skills.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
No. of hours
Lecture
Tutorial/
Practical
Classifying the composition of matter
8
8
4
Comparing the elements
8
8
4
High hypothesiving
8
8
4
grammar
8
8
4
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
1- Lecture.
2- Information collecting from different sources.
3- Practical.
4- Field visit.
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
1 Written Examination    to assess written skills.
2. Class activity               to assess practical skills.
3 Oral examinations        to assess communicative.
4 Problem- solving          to assess creation and motivation.
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Written examination    Week 16th
Assessment 2 Class activity    week :every week
Assessment 3 Oral exam                 Week :16th
Assessment 4 Problem – solving        Week :every lecture
ج- توزيع الدرجات
 
 
 
 
 
 
 
Final-term Examination                       75%         
 Oral Examination.                             10%
Semester Work                                  10%
Other types of assessment                  5 %
Total                                                  100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
 
أ. مذكرات
 
The material is prepared in the form of a book authorized by the department of English in the faculty .
 
ب- كتب ملزمة
 
 
TOEFL
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English
 
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: All.401d.
اسم المقرر: English Language
 
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 h.            عملي 15h.
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to develop communicative English language skills, and develop a positive attitude towards English language skills.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
A1- Developing the medical knowledge of the student.
A2- Developing the communicative English language of the students.
A3- Establish a positive attitude towards English.
 
ب- المهارات الذهنية:
B1- Use creative thinking of the language .
B2- Identifying the problems and the capability to solve them.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1- Make the students practice their language outside the classroom in their professional field.
C2- Help the students to be efficient in writing & reading medical reports.
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
D1- Use communication skills.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
No. of hours
Lecture
Tutorial/
Practical
Classifying the composition of matter
8
8
4
Comparing the elements
8
8
4
High hypothesiving
8
8
4
grammar
8
8
4
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
1- Lecture.
2- Information collecting from different sources.
3- Practical.
4- Field visit.
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1 Written Examination    to assess written skills.
2. Class activity               to assess practical skills.
3 Oral examinations        to assess communicative.
4 Problem- solving          to assess creation and motivation.
 
ب- التوقيت
 
 
 
 
Assessment 1 Written examination    Week 16th .
Assessment 2 Class activity    week :every week
Assessment 3 Oral exam                    Week :16th .
Assessment 4 Problem – solving        Week :every lecture
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination                       75%         
 Oral Examination.                             10%
Semester Work                                  10%
Other types of assessment                  5 %
Total                                                  100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
 
          أ‌-          مذكرات
 
The material is prepared in the form of a book authorized by the department of English in the faculty .
 
ب- كتب ملزمة
 
 
TOEFL
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Applied Nutrition Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.203a
اسم المقرر: Applied Nutrition
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30 h.          عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
By the end of the course the student will be familiar with the methods of nutrition under different conditions .and how to feed various types of diseases .
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Recognize the different dietary supplements .
A2- Identify the nutritional aspects of different diseases such as diabetics , liver diseases, Hypertension and pregnant .
A3-describe food drug interaction.
ب- المهارات الذهنية:
 
 B1- Develop the nutritional schedule for different diseases.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1- Design nutritional assessment format for different diseases.
C2- plan a therapeutic diet which is suitable for different diseases .
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
D1- Identify nutritional requirements for healthy body .
D2- Give a basic understanding to use methods of nutrition under different conditions .
D3- Appreciate the use of internet to update knowledge in applied nutrition.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.     Food fortification
2.     Dietary supplements
3.     Food processing
4.     Nutrition and dcancer
5.     Nutrition and bone health
6.     Nutrition and cardiovasculare health
7.     Nutrition and renal failure
8.     Nutrition for diabetes, liver disease, hypertension, and gastrointestinal tract.
9.     Nutrition for preganat women.
10.Nutrition therapy for pulmonary disease.
11.Medical nutrition therapy for burns and surgery.
12.Parentral nutrition.
13.Nutrition in aging.
14.Food drug interactions.
15.Immunonutrtion.
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
lecture .
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
أ.الاساليب المستخدمة
1 Written exam   to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate.
2 Oral exam   to assess:
a. the student fluency and meaning understanding of the psychiatry -mental health concept and nursing intervention
b. the student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
c the student ability to discuss logically
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1………mid term exam………Week    9th …………….
Assessment 2 …… oral exam…………… week …16th ………….
Assessment 3…      final exam………         Week …16th ………….
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid-Term Examination    20      %
Final-term Examination              60      %          
 Oral Examination.                 20        %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
 
أ. مذكرات
 
Handouts prepared by the staff from chest and heart department.  
ب- كتب ملزمة
 
 
 
ج- كتب مقترحة
 
1.     Nutritional sciences for fundamentals to food (2011) Michelle McGuire and Kathy, A. Beerman. 2nd edition, Wadsworth Cengage learning.
2.      Nutritional essentials and Diet therapy (2011): Nancy J, Peckan Paugh, 11th edition, Saunder's Elsevier.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ.د/ محمد سامي فوزي
 


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / General surgery Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.206
اسم المقرر: General surgery
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري      45 h.       عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
To provide the students with knowledge and skills to be able to manage the surgical patient
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
3.Intended Learning Outcomes of Course (ILOS):
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Recognize the most common surgical problems in Egypt.
A2- Identify the nursing role in general surgery.
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1-Discuss common surgical treatment modalities and their indication.
 B2-use the advanced surgical procedures.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1-Demontrate an understanding of the nursing role in general surgery
C2- Demonstrate an understanding of postoperative care and complication for preventive ad curative purpose.
C3-Provide care for burn with different degrees.
 
د- المهارات العامة:
D1-Coceptualize the importance of the total preparation of patient preoperatively and its influence on patient outcome.
 
 
 
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
Topics
1.     Burns and its degrees.
2.     Surgical management of breast diseases
3.     Surgical management of G I T diseases
4.     Surgical management of thyroid diseases
5.     Surgical management of urinary system diseases
6.     Advanced surgical technique
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
-lecture….
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1- Final written exam to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate
2- Final oral exam to assess.
·        the student fluency and meaning understanding of the psychiatry -mental health concept and nursing intervention
·        the student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
·        c the student ability to discuss logically
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Final written exam   Week …16th ………….
Assessment 2 Final oral exam         week … 16th …….
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination          60          %         
Oral Examination.                 40        %
Total                                   100%
 
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 
 
 
 
 
 
 


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Radiology Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.209a           
اسم المقرر: Radiology
الفرقة / المستوي: 2nd year -2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري        15 h.عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
By the end of the course the student will be able to recognize the hazards of radiation and X rays preparation, radiation productions, patients preparations and contrast media and its adverse reaction.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
2.     Intended Learning outcomes of course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A1- Identify radiation effect on humans.
A2- Recognize adverse reactions of contrast media..
A3- Recognize contrast studies of body system.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
B1- Utilize the nursing principles to avoid the radiological complications.
B2- Articulate ethical and legal issues of preparing patients for different radiological examination.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
C1- Prepare the patients according to the types of radiological examination.
C2- Apply heath promotion techniques for patient and health team workers.
د- المهارات العامة:
 
 
 
D1- Identify the advanced technology in radiological examination.
D2- Use appropriate interpersonal communication skills with patients and health team
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
1.     Contrast media
2.     Adverse reactions of contrast media
3.     Contrast studies of body systems.
4.     Patient preparation for radiological procedures.
5.     Spotlights on imaging modalities.
6.      Radiation effects on humans.
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
Books and lectures.
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
1- Final written exam to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate
2- Final oral exam to assess.
·        the student fluency and meaning understanding of the psychiatry -mental health concept and nursing intervention
·        the student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
·        c the student ability to discuss logically
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Final written exam   Week …16th ………
Assessment 2 Final oral exam         week … 16th …….
 
ج- توزيع الدرجات
Final-term Examination          60          %         
 Oral Examination.                 40       %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ.د/ خالد الجربي


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Clinical pathology Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.209b           
اسم المقرر: Laboratory investigation                         
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 15 h.            عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 At the end of this course the student will have knowledge about disease in different types, lab investigations needed for each disease, and how to take a sample for lab analysis
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended learning outcomes of course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
A1- Identify the types of diseases
A2- list the lab investigation needed
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1- Take a sample…..……
B2- Demonstrate some minor lab test ………..
B3- Assist patient in labpratory investigations.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
C1- Apply the sample collection ………..
C2- Implement the principle of sample transfer to the lab…….….
C3- Implement role of the nurse in infection control …
د- المهارات العامة:
 
 
D1-Use communication and interpersonal interaction skills……..
D2- use internet and computer skills…….….
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
1.     Specimen collection
2.     Blood transfusion
3.     Chemical pathology.
4.     Endocrinology
5.     Hematology
6.      Roloe of the nurse in infection control.
 
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
lecture and use of blackboard
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ت‌. الاساليب المستخدمة
1- Final written exam to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate
2- Final oral exam to assess.
·        the student fluency and meaning understanding of the psychiatry -mental health concept and nursing intervention
·        the student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
·        the student ability to discuss logically
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Final written exam   Week …16th ……….
Assessment 2 Final oral exam         week … 16th
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination          60          %         
 Oral Examination.                 40       %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Urology Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.210a          
اسم المقرر: Urology 
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري    15h.         عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
To provide the students with knowledge pertained to urosurgery to be able to care of adult patients with urosurgical problems
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- List common symptomatology in urological diseases.
A2- Recognize most common urological disorders.
 
ب- المهارات الذهنية:
 
B1-Synthesis  the investigation according to accompanied symptoms.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1- Formulate plan of care for patients with urological problems.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
 
 
D1-Utilize different nursing management modalities while caring for urological problems
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
Urology symptoms
Urinary tract infection
Urinary calculi, T.B of urinary tract
Urinary obstruction
Renal tumors
Injuries of urinary tract
Ureteral injuries
Acute renal failure
Chronic renal failure
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
- Lecture
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ث‌. الاساليب المستخدمة
1- final written exam to assess knowledge
2- oral exam to assess knowledge, intellectual skills, and assessthe student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 final exam ( summative) at 16th Week .
Assessment 2 final oral exam   at 16th week ……….
 
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination           60      %         
 Oral Examination.                 40     %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم ا


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /Ophthalmology Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.210b          
اسم المقرر: Ophthalmology
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 15 h.           عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
To provide the students with knowledge pertained to ophthalmology to care for patient with eye problems
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
A1- Recognize normal structure and function of the eye.
A2- Discuss medical and surgical management modalities of the common and vision threatening disease.
A3- Describe the clinical manifestations of the eye health problems
A4- identify nursing management required for patient with eye and vision problems
 
ب- المهارات الذهنية:
 
B1-Integrate the patient assessment and diagnosis tests in the nursing practice
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1-Manage patient requiring diagnostic procedures for eye
C2-Manage patient with eye surgery
 
د- المهارات العامة:
 
D1-Employee the acquired knowledge in prevention, early detection and treatment of eye health problems
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.     Structure and function of the eye.
2.     Common and vision threatening disease of the eye.
3.     Red eye.
4.     Prevention of blindness and spreade of disease.
5.     Eye injuries
6.     Ocular emergencies
7.     Medical ophthalmology.
8.     Conjunctivitis
9.     Corneal ulcer
10.Iridocytis
11.Glaucoma
12.Cataract
13.Errors of reflect
 
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
Lectures…
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ج‌. الاساليب المستخدمة
1- final written exam to assess knowledge
2- oral exam to assess knowledge, intellectual skills, and assessthe student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1  final exam ( summative) at 16th Week
Assessment 2 final oral exam   at 16th week ………
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination        60         %         
 Oral Examination.               40        %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Orthopedics Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي:
اسم المقرر: Orthopedics
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   15h.           عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
To provide the students with knowledge pertained to orthopedics to be able to care of adult patients with musculoskeletal problems
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
A1- Discuss management modalities of patient withmusculoskeletal problems
A3- Specify diagnostic testes used for assessment of musculoskeletal problems
 
ب- المهارات الذهنية:
 
B1-Conceptualize the importance of physical assessment to the diagnosis of musculoskeletal problems
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
C1- Implement plan of care for patients with musculoskeletal problems.
C2- Formulate nursing care plan for fractures, osteoprosis, bone tumors.
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
D1-Utilizing different nursing management modalities while caring for orthopedic patients
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
1- Management modalities for patient with musculoskeletal problems
2- Contusion, strains and dislocations
 ( management and nursing care)
3- Fractures, osteoporosis, bone tumors and arthritis ( manifestation, management and nursing care)
4- Musculoskeletal trauma
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
1-Lecture
2-Anatomy lab
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1- final written exam to assess knowledge
2- oral exam to assess knowledge, intellectual skills, and assessthe student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1  final exam ( summative) at 16th Week
Assessment 2 final oral exam   at 16th week …………
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination       60          %         
 Oral Examination.             40          %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
HAND OUT
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / ENT Department - Faculty of medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.210d          
اسم المقرر: ENT
الفرقة / المستوي: 2nd year 2nd   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   15h.          عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
Overall Aims of Course :
Is to prepare the student with knowledge about basic diseases of ENT
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
A1- Identify the anatomy of ear, nose, pharynx, and larynx
A2- Recognize the ENT manifestations of some systemic diseases
A3- Recognize the nursing role in the operating room
 
ب- المهارات الذهنية:
 
A1- Interprets the ENT manifestation.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C2- Demonstrate the ENT nursing role in operating room
C3- Demonstrate the ENT postoperative care
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
D1- Use interpersonal communication skills
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
1.     The ear
2.     The nose
3.     The pharynx
4.     The esophagus and trachea
5.     ENT manifestations of some systemic diseases
6.     The nurse in the operating room
5- اساليب التعليم والتعلم:
1- Lecture
2- Data show
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
1- final written exam to assess knowledge
2- oral exam to assess knowledge, intellectual skills, and assessthe student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1  final exam ( summative) at 16th Week
Assessment 2 final oral exam   at 16th week …………
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination      60   %         
 Oral Examination.            40      %
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
HAND OUT
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

 


أضف تعليقا

التعليقات
عفوا لاتوجد تعليقات حاليا
أخبار ذات صله

اتصل بنا

تابعونا علي

جميع الحقوق محفوظة لجامعة الزقازيق
فريق عمل البوابة الرقمية