مقررات الفرقة الرابعة

تم النشر بتاريخ: 26/09/2015

مقررات
 الفرقة الرابعة
                           

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Community Health Nursing Department
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Nur.104
اسم المقرر:community health nursing
الفرقة / المستوي: 4th year , First and second semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 60         عملي 240  
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
At the end of this course the students will be able to :
·        Apply knowledge and skills of community – centered health nursing in providing high – quality care to individuals , families and communities within the context of PHC .
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
·        A1-Identify communication and health education.
·        A2- Explain the family as a client.
·        A3-Describe primary health care.
·        A4-Explainenvironmental health and safety .
·       A5-Describe occupational health.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
 
·        B1-Use the principle of nursing process.
·        B2-Apply three levels of prevention.
·        B3-Apply the role of community health nurse in solving community health problem.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
 
 
 
·        C1-Take vital signs (temperature,pulse,respiration&blood pressure)…
·        C2-Perform basic adult physical assessment..
·        C3- Apply appropriate infection prevention practices.
·        C4- Provide wound care.
·        C5- Apply breast examination technique.
·        C6-Provide hygienic care.
·        C7- Condact field trip.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
 
D1- Use appropriate interpersonal communication skills
D2- Apply basic principles of health education and counseling (group and individual)
D3- Use recording (written), reporting (oral and written), and documentation
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
1-     Overview of Community health nursing
The family as clients
Primary health care
Environmental health and safety
School health
Communicable disease control
 Rural health care
Occupational health
 Health care of elderly
Major health problems of specific age groups (DM, viral hepatitis, violence, chronic disaese)
Materna land child health center
 Field trip (outpatient, schoo;, MCH, schools hope for Deaf and gard of hearing
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
1) Interactive presentations( lectures with discussion)
2) Brainstorming
3) Discussions
4) Case studies
5) Clinical simulations
6) Demonstrations
7) Role plays
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
·        Writing and oral exams to assess knowledge ,understanding, and cognitive skills.
·        Direct observation and check list to assess professional skills.
ب- التوقيت
 
 
·        Assessment1 written exam    4th week
·        Assessment 2 mid term exam 7th week.
·        Assessment 3 oral exam          14th ,15th week.
·        Assessment 4 final exam         January
ج- توزيع الدرجات
 
 
 
 
 
 
 
Mid-Term Examination                    10%     
Final-term Examination                   60%         
Oral and Practical Examination      30%               
……………………………………………
Total                                                 100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
·        Stanhope, M.& Lancaster,J.(2009): foundation of nursing in the community – oriented practice (2nd `ed.). United states of America: Von Hoffmann Press Company.
·        Anderson, E.T.& McFarlane,J.(2000): Community as partner: Theory and practice in nursing ,3rd ed.,Philadephia,Lippincott.
·        Brooker, C. and Nicol, M.(2003): Nursing adult the practice of caring, 1st ed., London, Mosby.
·        Tallia, A.F., Cardone, D.A., Howarth, D.F., Ibsen,K.H.(2001): Family practice review,4th ed., London,Mosby.
·        Allender, J.A.& Spradley, B.W.(2001): Community Health Nursing Concepts and practice, 5th ed., Philadelphia, Lippincott.
·        Stanhope, M.& Lancaster,J.(2009): foundation of nursing in the community- oriented practice. (2nd  ed.). United states of America: Mosby.
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
·        American Journal of public health
·        Nursing research.
·         WWW.medscape.com
·        www.pubmed.com
·        www.nursingcenter.com
·         www.nursingresearch.com
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / قسم صحة المجتمع -  كلية الطب
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.216
اسم المقرر:public health administration
الفرقة / المستوي:4th year , First semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30           عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
The students will recognize the communitry health, individual's health, and psychological disorders.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
A1- Recognize the mutual relationship between the ecosystem and human health.
A2- Identify environmental problems and its relation to technological progress.
A3- Assess the healthful behavior associated with food and sleep.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
 
 
B1- Synthesis the concept of  environmental awarness.
B2- Think in ways of prevention of pollution.
B3- Use problem solving skills related to individuals' health.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
C1- Use community health services to provide care to clients.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
D1- Help in caring of normal psychological growth in different age groups.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.     Management
2.     Primary health care
3.     Maternal health services
4.     Child health services
5.     Adolescent health services
6.     School health services
7.     Care of handicapping
8.     Geriatric health services
  1. Rural health services
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
Lecture
Discussion
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1- final written exam to assess students knowledge
2- oral exam to assess knowledge, intellectual skills, and assessthe student ability to express oneself, confidence, and decisiveness
 
ب- التوقيت
 
Assessment 1  final exam ( summative) at 16th Week Assessment 2 final oral exam   at 16th week
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination              60      %         
 Oral Examination.                    40      %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
Handout prepared by public health staff.
ب- كتب ملزمة
 
 
Public health administration books.
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English Departement - faculty of Education
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
All.401a: الرمز الكودي
 
اسم المقرر: English (1)
الفرقة / المستوي:            4th year 1st semester 
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري  15            عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to develop communicative English language skills, and develop a positive attitude towards English language skills.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A1- Help the students to gain the important medical knowledge.
A2- Help them to understand the medical terminology .
A3- Refresh their knowledge of English grammar.
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1-Use capability for creative thinking of the language .
B2- Identifying the problems and the capability to solve them.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
C1- Make the students practice their language outside the classroom in their professional field.
C2- Help students to be efficient in writing and reading medical reports.
 
د- المهارات العامة:
 
 
D1- Use communication skills.
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
No. of hours
Lecture
Tutorial/Practical
Calculating liquids & gases.
8
4
8
Reporting the origin of life .
8
4
8
Cross anatomy of the trunk
8
4
8
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
1-Lectures.
2- Discussion session .
3- Research assignment.
4- Information collection from different sources
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
1 Writte examination      to assess their written skills.
2 Class activities            to assess their practical skills.
3 Ora activitie           to assess their communicative skills.
4 Problem solving to assess their creation and motivation
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Written examination   in final term.
Assessment 2 Class activities          every week.
Assessment 3 Oral exam                  in final term
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination                       75%         
 Oral Examination.                             10%
Semester Work                                  10%
Other types of assessment                  5 %
Total                                                  100%
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
The material is prepared from medical and scientific book.
ب- كتب ملزمة
 
TOEFL
ج- كتب مقترحة
 
Medical magazines.
Medicine today – Medically speaking
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ./ هناء عبد المعز النجار
أ./ دينا عبد الخالق
     نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /DepartmentNursing Administration
 
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Nurs.106
اسم المقرر: Nursing Administration
الفرقة / المستوي: 4th year 1st semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 h    عملي 90 h
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
At the end of yhis course, the students will acquire knowledge, skills, and attitudes related to management process
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
1.     Discuss the headnurse role related to patients, unite, and personnel.
2.     List different levels of management.
3.     List characteristics of good plan.
4.     List basic elements of formal organizations.
5.     Define what is meant by in-service education.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
1.      Differentiate between types of organizational structure .
2.      Differentiate among the different methods of assignments .
3.      Explain the methods of staffing pattern determination.
4.     Discriminate between supplies and equipments
5.     Discriminates among the different types of decision making.
6.     Explain steps of critical thinking process.
7.     Explain risk management.
8.     Explain methods and steps of job analysis.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
C1-Formate decision making process.
C2- develop timetable plan for work.
C3- Choose appropriate method of assignment.
C4- apply different skills in staffing.
C5- apply different types of time schedule in clinical situation.
C6- Apply various tools in employment procedure.
C7- Develop job description for headnurse, and staff nurse.
 
د- المهارات العامة:
D1- Display the importance and values of nurse manager role in assignment.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Introduction to nursing management           
 2. Role of the head nurse
3. Planning
4. Organizing and organizational structure
  5. Staffing and time scheduling
  6. Employment procedures
  7. Models of patient care delivery system
  8. Staff development
  9. Materials management
10.Critical thinking and decision making
11.Risk management
12.Job analysis and job description
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
1- Lectures
2- Projectors.
3- Data show.
4- Assignent
5- Coaching
6- Group discussions.
.7- Role play.
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1- Quiz.                  to assess Knowledge & Attitude
2-Clinical rotation test                     to assess skills
3- Oral test      to assess Knowledge & Attitude
4- Final written examination                 to assess Knowledgeand understanding
ب- التوقيت
 
 
A–Mid- Term Examination        10 th   week
B- Clinical rotation test               14 th week
Assessment 2 Oral test                    16 th    week
Assessment 3 Final written examination 16 th    week
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid- Term Examination              6,7%
Clinical rotation test                  13,3 %
Final- Term Examination           66,7%
Oral Examination                      13,3 %
_____________________________
    Total                                   100%
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 Hand out prepared by nursing administration department.
 
ب- كتب ملزمة
 
 
Management and Administration books in the library
 
ج- كتب مقترحة
 
*Marquis B. , and Huston C. (1996): Leadership Roles and Management                     Functio in Nursing . 2nd ed., New York : J.B. Lippincott Co.
*Marquis B.L., and Huston C.J.(2000): "Leadership Roles and Management Function in Nursing :Theory and Application".3rd ed. Philadelphia :J.B. Lippincott.
*Sperry L.(2oo2)Effective Leadership: strategies for maximizing executiveproductivity and health. Brunner .Routledge. New York.
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 * Nursing Services Administration Journal
* Jona Journals.
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Epidemiology Department, Faculty of Medicine
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.215
اسم المقرر: Epidemiology
الفرقة / المستوي: 4th year    1st   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30hr          عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to understand the priciples , values,and applications of epidemiologic methods in studyig disease' process , identifying risk factors and applying preventive measures
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
– Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Identify patterns of exixtence of disease.
A2- Recogniz the spectrum of health and diseases .
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
A1- Differentiat between types of epidemiological methods (Descriptive – Analytical – Experimental ) .
A2- Differentiat between communicable and non communicable disease.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1- Drawing and Interpreting the epidemic curve .
C2- apply the Concepts of prevention , control,and eradication of dieses
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
D1- Use Concepts and value of epidemiology
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
1.     Patterns of existence of disease in the community.
2.     Epidemiological trial
3.     Different types of epidemiological methods (Descriptive – Analytical – Experimental ) .
4.     Sources of epidemiological data.
5.     Communicable and non communicable disease.
6.     Modes of disease transmision..
7.     Levels of disease transmision..
8.     Body resistance to infection.
9.     epidemiology of cholera.
10.epidemiology of measels.
11.Hospital infection
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
1-Lecture…
2-Training exercises…
3-Refernce lecture notes …
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
.1Written Exam ………. to assess knowledge and understanding
.2Oral Exam                    to assess student fluency and measuring   understanding of epidemiological concepts
 
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1… Written Exam .    Week … 16th Assessment 2 … Oral Exam         week ……16th
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination         60 %         
 Oral Examination.                40         %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 
ب- كتب ملزمة
 
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ.د/ محمدي ناصف
 
 

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Community Health Departement - Faculty of Education
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Hum.305           
اسم المقرر: Human right
الفرقة / المستوي: 4th year    1st   semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 2hr عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to
·        perceived the concept of human right
·        perceived sources of human right
·        identify the application of human right concept in the general society
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
– Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Recognize the concepts of psychosocial human right
A2- Identify the human right ( psychological, personal, and familial.
A3- Identify human rights constructions.
 
ب- المهارات الذهنية:
 
B1- Take into account social human right ( children, women, old age, and adolescent).
B2- understand how to protect human rights.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1- Apply the principle of human right during their professional life
C2- Demonstrate hand caps human right
 
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
 
D1- Use inter personal interaction skill
D2- Correlate between the human right and psychological adaptation
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
·        التعريف بقانون حقوق الانسان ونشاته وتطوره
·        مصادر قانون حقوق الانسان
·        حقوق الانسان والقيود المفروضة عليه
·        وسائل حماية حقوق الانسان
  • بعض التطبيقات العلمية لحقوق الانسان
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
1-Lecture…
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
7- تقويم الطلاب :
ت‌. الاساليب المستخدمة
.1Written Exam ……….
 
ب- التوقيت
 
Assessment 1… Written Exam .    Week … 16th
ج- توزيع الدرجات
Final-term Examination     100         %         
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
مذكرة المادة تم اعدادها بواسطة اعضاء هيئة بالقسم
ب- كتب ملزمة
 
 
لائحة اداب المهنة ، الصادرة بقرار وزير الصحة والسكان رقم 238 لسنة 2003
 
ج- كتب مقترحة
 
·   اعضاء هيئة التدريس بقسم الطب الشرعي والسموم (2004) الاخلاقيات الطبية من منظور اسلامي – كلية الطب بنات جامعة الازهر.
·   النقابة العامة لاطباء مصر (2003) لائحة اداب المهنة ، الصادرة بقرار وزير الصحة والسكان رقم 238 لسنة 2003
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
المجلة الدولية للعلوم الاجتماعية : حقوق الانسان
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
أ.د/ محمد رفاعي
                                            نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /Faculty of Medicine  -Psychiatry Department
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Med.217
اسم المقرر: psychiatry
الفرقة / المستوي: 4th year ,2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30hr            عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
1- Understanding sympotomes of psychiatric disorder
2- Recognize major psychiatric disorder and emergence
3- Identify the the role of nurse in psychiatric disorder
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Identify sympotomatology. 
A2- Recognize major psychiatric disorder.
A3- Recognize substance abuse disorders. 
ب- المهارات الذهنية:
B1- Synthesis role of nurse in psychiatric disorder.
B2- Use communication skills.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1-Apply suitable management to psychiatric disorders.
C2- Conduct appropriate nursing care to patients with anexity, sex disorders.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
D1- Use general knowledge of health physically and mentally.
D2- Formulate family role in psychiatric disorder. 
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
No. of hours
Lecture
Tutorial/
Practical
sympotmatology
3
3
-
Psychotic disorder 
2
2
-
Bipolar affective disorder
2
2
-
Substance abuse disorder
2
2
-
Treatment psychiatric
2
2
-
Anxiety –sex disorder
3
3
-
Total
14
14
 
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
Lecture with discussion
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ث‌. الاساليب المستخدمة
written to assess student understanding and cognitive skills    
ب- التوقيت
 
 
Assessment1 oral exam final   
Assessment 2 written exam       final
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination                       60%         
Oral Examination.                             40%  
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
Concise text book of psychiatry
 
ب- كتب ملزمة
 
Sadock and Kaplan , synopsis of psychiatry
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
www. Med scape. Com
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /      Nursing Administration Department                                                  
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Nurs.106
اسم المقرر: Nursing Administration
الفرقة / المستوي: 4th year    2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30 hr    عملي 90 hr
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
At the end of yhis course, the students will acquire knowledge, skills, and attitudes related to management process.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
1.     Identify Barriers to communication
2.     List principles of directing.
3.     Identify mistakes common to novice managers.
4.     Identify elements of quality.
5.     Determine sources of resistance to change.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
1.     Explain the elements of directing.
2.     Explain responsibilities of supervisors.
3.     Differentiate between leadership and management.
4.     Explain steps of controlling process.
5.     Compare among different methods of performance appraisal.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
 
 
 
 
1.     Recognize application of directing by nursing personnel in clinical areas.
2.     Create motivational climate in clinical setting.
3.     Apply the time management strategies in clinical settings.
4.     Apply principles of documentation in reporting and recording.
5.     Apply the steps of change process in clinical area.
6.     Formulate stratigies to empower team.
7.     Use team work stratigies to enhance work.
د- المهارات العامة:
 
 
 
 
 
 
D1- display the importance and values of nursing reports and records in the documentation of patient care.
D2- criticize the present system of performance appraisal and design a model to be used for different nursing personnel.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.    Directing.
2.    Supervision
3.    Communication
4.      Motivation
5.    Leadership
6.    time management
7.    Records and Reports
8.    Controlling
9.    Quality
10.                       Performance Appraisal
11.                       Change
12.                       Empowerment
13. TeamBuilding
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
1- Lectures
2- Projectors.
3- Data show.
4- Assignent
5- Coaching
6- Group discussions.
.7- Role play.
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ج‌. الاساليب المستخدمة
1- Quiz.                  to assess Knowledge & Attitude
2-Clinical rotation test                     to assess skills
3- Oral test      to assess Knowledge & Attitude
4- Final written examination                 to assess Knowledgeand understanding
 
ب- التوقيت
 
 
A–Mid- Term Examination        10 th   week
B- Clinical rotation test               14 th week
Assessment 2 Oral test                    16 th    week
Assessment 3 Final written examination 16 th    week
 
ج- توزيع الدرجات
 
 
Mid- Term Examination              6,7%
Clinical rotation test                  13,3 %
Final- Term Examination           66,7%
Oral Examination                      13,3 %
_____________________________
    Total                                   100%
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
 Hand out prepared by nursing administration department.
 
ب- كتب ملزمة
 
 
Management and Administration books in the library
 
ج- كتب مقترحة
 
1-        Schutte, K (2011) organizational change and stress management.14th ed ch (18). United states . pearson education.
2-        Tomey, A. M.,2009. Guide to Nursing Management and Leadership. Canada, Mosby.
3-        Clark, C.C., 2009. Creative Nursing Leadership and Management. London: Jones and Bartlett Publishers:
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
Journal of Nursing Administration
Journal of Nursing Management.
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / English Departement - Faculty of Education
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: :     All.401b
اسم المقرر: English (2)                         
الفرقة / المستوي: 4th year 2nd semester.
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية:  نظري     15        عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
By the end of the course the student will be able to develop communicative English language skills , and develop a positive attitude towards English language skills.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A1- Help the students to gain the important medical knowledge.
A2- Help them to understand the medical terminology .
A3- Refresh their knowledge of English grammar.   
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
B1- Use creative thinking of the language .
B2- Identifying the problems and the capability to solve them.
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
C1- Make the students practice their language outside  the classroom in their professional field.
C2- Help the students to be efficient in writing & reading medical reports.
د- المهارات العامة:
 
 
 
D1- Use communication skills.
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
No. of hours
Lecture
Tutorial/Practical
Predicting
8
4
4
Describing
8
4
4
The heart
8
4
4
Grammer
8
-
-
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
1-Lectures.
2- Discussion session .
3- Research assignment.
4- Information collection from different sources.
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ح‌. الاساليب المستخدمة
1 Writte examination      to assess their written skills.
2 Class activities             to assess their practical skills.
3 Ora activitie          to assess their communicative skills.
4 Problem solving            to assess their creation and motivation .
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1 Written examination   in final term.
Assessment 2 Class activities          every week.
Assessment 3 Oral exam                  in final term
Assessment 4 Problem solving        divide the                                                                 
students into groups    Weekly every lecture to enhance their ability to solve problems                                                           
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination                       75%         
 Oral Examination.                             10%
Semester Work                                  10%
Other types of assessment                  5 %
Total                                                  100%
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
أ. مذكرات
 
 
The material is prepared form authorized medical and scientific.
ب- كتب ملزمة
 
 
TOEFL
ج- كتب مقترحة
 
Medical magazines.
Medicine today – Medically speaking.
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / community health departement - faculty of education
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Hum.303
اسم المقرر: Human relations
الفرقة / المستوي: 4th year 2nd semester.
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري   30h.          عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
 
By the end of this course the student will be able to :
1-develop self awareness and awareness of other  
2- aquire some concept related to society and people group
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended learning outcomes of course (ILOs)
By the end of this course the student will be able to:
 
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
A1- Recognize the basic human relations.
A2- Identify social skills.
A3- Recognize concept and theories of social support.
A4- Recognize obstacales of human relations.
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
 
B1- Apply appropriate interpersonal communication skills…..……
B2- Use evidence based nursing for problem solving and decision making ………..
B3- Identify the principle of social interaction……….
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
C1- Demonstrate stress management, assertivness techniques………..
C2- Use basic principles of group dynamics.
C3- Develop the value of interpersonal interaction, production and administrative creation.
C4-Use human relations principles with patients.
د- المهارات العامة:
D1- Promote the spirit of teamwork……….
D2- Develop the ability to communication and interaction with others
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topic
1.     Concept of basic human relationships
2.     Social interaction
3.     Social skills
4.     Concept of social support
5.     Theories of social support
6.     Stress and stress management
7.     Communication
8.     Group dynamic
9.     Assertiveness
10.Human relations between nurse and patient.
11.human relations obstructions.
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
lecture
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة :
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
1written exam to assess knowledge ,understanding and intellectual skills
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1…written exam        Week …16th …
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination              100    %         
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
Hand out
ب- كتب ملزمة
 
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي

نموذج (12)
 
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم / Community Health Nursing, Nursing Administration department - Faculty of Nursing
 
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: All.402 
اسم المقرر: Research Methodology
الفرقة / المستوي: 4th year 2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 30h.            عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
·        Identify research methods useful to the nursing profession
·        Identify resources to answer research questions
·        Sharing knowledge gained through research
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course [ILOs]
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
A1- Identify the importance of nursing research
A2- Determine the steps of scientific research
A3- Define the types of research variables
A4- Determine the different research designs
A5- Identify the sample techniques
A6- List the types of data
 
ب- المهارات الذهنية:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
B1- Apply nursing process
B2- Differentiate between qualitative and quantitative data
B3- Identify the principles of research process
B4- Identify the principle of reliability and validity of research studies
B5- Analysis and interpretation of data to answer certain question or solve a problem
 
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
 
 
 
 
C1- Respect PT / clients confidentiality and adheres to the data protection
C2- Discover or interpret new facts in clinical practice
C3- Assure ethical and legal practice in the conduction of research
C4- Participate in research project or studies
C5- Apply research and theory to clinical practice
 
د- المهارات العامة:
 
D1- Use appropriate interpersonal communication skills
D2- Identify computer skills
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
No. of hours
Lecture
Tutorial/
Practical
Identify the concept of nursing research
2
2
-
Determine the steps of scientific research
4
4
-
Define the typesof research variable
4
4
-
Determin the different research designs
4
4
-
Identify the saple techniques
4
4
-
List the typs of data
2
2
-
Identify the dufferent methods of data analysis
2
2
-
Identify the methods of data presentation
2
2
-
Descrip the tools for data collection
2
2
-
Identify the ethical concederation of research conduction
4
4
-
Total
30
30
-
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
 
 
 
 
1- interactive presentation (lectures with discussion)
2- Brainstorming
3- discussions
    .4- Illustration
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
ب‌. الاساليب المستخدمة
written exam
oral exam
ب- التوقيت
 
 
Assessment 1… written exam … Week 16th
Assessment 1…. oral exam    … Week 16th
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination         70     %         
 Oral Examination.                30    %
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
The material is prepared I the form of a book, prepared by staff from community nursing department and nursing administration department
ب- كتب ملزمة
 
 
 
ج- كتب مقترحة
 
Polit F.D. and Hungler B.P.(2003): Nursing research principles and methods,7th ed., Philadelphia, JB, Lippincott company.……………………………………………………..
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 

                                            نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /-Psychiatry nursing Department
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Nurs:105
اسم المقرر: psychiatric nursing
الفرقة / المستوي: 4th year ,2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري 60hr       عملي240
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
1- Assess Psychological state.
2- Provide nursing care to patients with various psychotic disorders.
3- Plan and implement the nursing intervention based on self understanding.
 
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
By the end of the course the student should be able to:
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
A1- Discuss general symptomatology.
A2- describe etiology, clinical picture,characteristics, and treatment of psychiatric disorders.
A3-Recognize different treatment modialities. 
A4- Enumrate different community mental health services.
A5-Discus phases of nurse patient relationship.
A6-Recognize types of drug dependence.
A7-Define self awareness, and its related concepts.
ب- المهارات الذهنية:
B1- Apply principles of nursing process.
B2- Display natural attitude toward patient belief and action.
B3-Synthesis clinical evidence to solve problems of patient care.
B4- Critically evaluate chosen communication techniques with psychotic patients.
B5- Differentiate between child and old age psychiatry.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1-Use himself therapeutically with patients..
C2- apply appropriate nursing approaches at each phase of therapeutic relationship.
C3- Apply appropriate nursing process for anxiety patient .
C4- Analyze psychotic patients behavior considering defense mechanism.
C5- Apply process of counseling in workplace.
د- المهارات العامة:
 
 
D1- Use written and oral communication skills effectively..
D2- Appreciate working group. 
 
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.     Psychatric signs and symptoms.
2.     Community mental health services.
3.     Mood disorders.
4.     Schizophrenia
5.     Anxiety
6.     Therapeutic communication
7.     Psychiatric emergencies
8.     Mental health and illness
9.     Defense mechanism
10.Stress management
11.Self awareness
12.Old age psychiatry
13. Treatment modialities
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
 
Lecture with discussion
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
7- تقويم الطلاب :
خ‌. الاساليب المستخدمة
written to assess student understanding and cognitive skills    
ب- التوقيت
 
 
Assessment1 oral exam final   
Assessment 2 written exam       final
ج- توزيع الدرجات
 
 
Final-term Examination                       60%         
Oral Examination.                             40%  
 
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
Concise text book of psychiatry
 
ب- كتب ملزمة
 
Sadock and Kaplan , synopsis of psychiatry
 
ج- كتب مقترحة
 
 
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
www. Med scape. Com
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي
 
 
 
 
 


أضف تعليقا

التعليقات
عفوا لاتوجد تعليقات حاليا
أخبار ذات صله

اتصل بنا

تابعونا علي

جميع الحقوق محفوظة لجامعة الزقازيق
فريق عمل البوابة الرقمية